Poruchy pozornosti u dětí

1. 1. 2015 · 3 minuty čtení
Soustřeď se trochu! Seď klidně! Jak to, že si to nepamatuješ? Takové příkazy a otázky slyší každou chvíli děti, které mají poruchy pozornosti. Jejich rodiče a okolí mají pocit, že to děti dělají schválně. Že když by chtěly, mohou se soustředit bez větších problémů.

Není to bohužel tak jednoduché. Poruchy pozornosti u dětí jsou složitějším problémem. Souvisejí hlavně s nedozrálostí centrální nervové soustavy, s horší koordinací spolupráce mezi mozkovými hemisférami a centry v mozku, které jsou pro soustředění nezbytné. Děti tak mohou působit „roztěkaným“ dojmem, u ničeho delší dobu nevydrží. Poruchy pozornosti jim samozřejmě komplikují i jiné kognitivní procesy jako například paměť. Zaznamenávání do krátkodobé paměti, pro jejíž správné fungování je koncentrace pozornosti nezbytná. A tím pádem také ukládání do dlouhodobé paměti. To se samozřejmě projevuje i v oblasti učení, čtení a psaní. Pro děti s poruchami pozornosti je složitější zpracovávat informace a myšlenky. Hodně informací jim unikne. Naopak vnímají řadu podnětů a informací, které jsou z pohledu okolí nepodstatné. Ty je ale ruší ve zpracovávání a ukládání informací podstatných. Děti s poruchami pozornosti jako by neuměly podněty filtrovat, věnují se celé řadě podnětů z okolí, ale žádnému vlastně pořádně.

Jak můžeme takovýmto dětem pomoct? Co pro ně můžeme udělat, aby jejich pozornost byla lepší?

Je potřeba jim věnovat zvýšenou pozornost, věnovat se tomu, co prožívají. Musíte být při práci s nimi trpěliví a být připraveni ně- které věci vícekrát opakovat. Hlavně potřebují pozitivní motivaci. Čím více je budete „peskovat“, tím více mohou děti protestovat a schválně požadované věci nedělat. Mohou být demotivované a věci je nebudou bavit. Čím více budete děti chválit a vyzdvihovat, co se jim daří, v čem jsou dobré, tím raději budou danou činnost dělat a bude je bavit. Odměna je nejlepší motivací.

Výbornou metodou na trénink koncentrace pozornosti je EEG biofeedback

Pro děti, hlavně kluky, je to velmi atraktivní technika. Mohou ji vnímat spíše jako počítačovou hru a skoro si neuvědomují, že jsou na terapii. Díky sledování mozkových vln, pomocí kterých jsou ovládány jednoduché zajímavé úkoly, např. že auto musí jet pouze na pravé straně vozovky, balón letí stále vzhůru apod. V momentě správné koncentrace a správného naladění mozkových vln se dítěti přičítají body a vypadá to, že vyhrává. To děti dále motivuje a více se snaží. Naučí se tak zklidnit činnost mozkových vln a soustředit se na jejich naladění na správnou hladinu. EEG biofeedback je zajišťovaný i na klinice LOGO.

S dětmi s poruchami pozornosti je třeba systematicky a trpělivě pracovat. S pozorností sice bojují, ale jsou schopny to velmi výrazně zlepšit. My v Občanském sdružení LOGO ve spolupráci s klinikou LOGO jim v tom hodně pomáháme.

 

Články k tématu Poruchy pozornosti u dětí

Upozornění