Ve čtyřech dalších městech začne sloužit speciální taxi pro seniory. Taxík Maxík už bude pomáhat na dvanácti místech ČR
Financování projektu zajišťuje prodej produktů vlastní značky Dr. Max; z každé prodané položky jde ve vymezeném období na speciální účel jedna koruna. Za takto shromážděné prostředky zakoupí Konto Bariéry Nadace Charty 77 speciální mikrobusy, které pak poskytne městům či městským částem, respektive provozujícím organizacím. Letos se tak podařilo vyčlenit na službu 3 miliony korun.
„Jsme rádi, že se Taxík Maxík po Novém roce rozjede vůbec poprvé i na Moravě, tady jsme cítili určitý dluh, říká ředitelka Konta Bariéry Božena Jirků. Zájem seniorů o Taxík Maxík je podle ve všech koutech republiky obrovský, záleží ovšem na tom, jak se k této poptávce postaví radnice. Provozování v dané lokalitě musí také doporučit ambasadoři nadačního projektu SenSen – Senzační Senior. Díky SenSenu má Konto Bariéry velmi dobrý přehled o potřebách starších obyvatel v nejrůznějších koutech Česka. Klíčky od vozidel si noví provozovatelé přebrali během adventního ceremoniálu v prostorách mezinárodního centra Pražská křižovatka. „Těší nás, že o sociální taxi je zájem a že stále můžeme pomáhat přicházet na svět něčemu, po čem je evidentní poptávka a co má smysl,“ říká generální ředitel sponzorující lékárenské sítě Daniel Horák, „dvanáctka je pro Dr. Max letos ostatně typická – právě tolik let tato značka slouží českým pacientům.“ Lékárny Dr. Max nejenže poskytují prostředky na nákup vozidel, ale i na zahájení provozu služby.
Noví provozovatelé služby jsou různí. V Českém Těšíně ji zajišťuje místní Charita, ve Frýdlantu n./O. a v Písku střediska sociálních služeb a v Praze 15 Centrum sociální a ošetřovatelské pomoci. Každý provozovatel si podmínky, za kterých službu poskytuje, upravuje individuálně. Může přitom těžit z nasbíraných zkušeností svých předchůdců. Od roku 2017 se uskutečňují setkání, během kterých si jak současné, tak i budoucí provozující organizace vyměňují řadu poznatků z praxe. Ovšem konkrétní nastavení pro danou lokalitu nejlépe odhadnou místní. Praxe prokázala, že některé věci je užitečné sjednotit, jiné je lepší stanovit specificky – například jízdní tarif; někde je poplatek za službu paušální jako v hromadné dopravě, jinde zvolili kilometrovou taxu.
Devadesát procent klientely speciální taxislužby tvoří lidé mezi pětasedmdesáti a osmdesáti lety, zbytek pasažérů představují handicapovaní a děti.