E-Shop Dr. Max je nejrychleji rostoucím internetovým obchodem svého druhu

13. 12. 2017 · 3 minuty čtení
Internetový obchod drmax.cz vykazuje meziroční růst ve stovkách procent, zatímco trh lékárenských e-shopů jako takový roste jen o desítky. Dynamiku ještě akceleruje předvánoční poptávka.

Pokud jde o podíl na celkovém obratu lékáren Dr. Max (resp. Společnosti Česká Lékárna Holding jako provozovatele sítě) řádově jde sice o jednotky procent na celkových tržbách, ale v meziročním srovnání vykazuje e-shop největší lékárenské sítě v ČR růst bezmála 300 procent. „Dr. Max je tak nejrychleji rostoucí platformou na trhu – tento způsob distribuce se nám velmi osvědčuje“, říká generální ředitel ČLH Daniel Horák, „proto zároveň stále rozšiřujeme rejstřík nabízených produktů. Ještě v lednu to bylo necelých osm tisíc druhů položek, dnes bezmála dvanáct tisíc.“ E-shop Dr. Max nabízí samozřejmě podstatně pestřejší portfolio produktů než tradiční kamenné lékárny, které si zejména z prostorových důvodů nemohou dovolit takovou držet srovnatelnou šíři sortimentu.  E-shop ovšem omezuje zákon, který neumožňuje on-line prodej léků na recept. „Je to dobře“, komentuje to Daniel Horák, „jsme přesvědčeni, že to odpovídá míře připravenosti trhu. Na e-shopu se tak smějí zatím prodávat jen léky bez předpisu, které se na celkových tržbách podílejí asi dvěma procenty.“

„Nejdůležitější hráči na trhu investují do logistiky a marketingu a ani my nejsme výjimka“, doplňuje D. Horáka Jiří Navrátil, ředitel e-shopu Dr. Max, „letos jsme otevřeli nové logistické centrum v Brně-Heršpicích, což nám umožňuje vyřizovat rostoucí počet objednávek.“ Z Heršpic expeduje e-shop Dr. Max řádově tisíce objednávek denně, při zvláštních nabídkách jako je doprava zdarma nebo předvánoční adventní akce to může být o řád výš. Jako odběrných míst využívá e-shop Dr. Max výhradně své sítě lékáren – cca 420 poboček, jako výdejna e-shopu slouží téměř všechny. Drtivá většina zákazníků e-shopu, plných 85 procent využívá právě možnosti vyzvednout si objednávku v nejbližší lékárně. „O jiných odběrných místech neuvažujeme“, říká D. Horák, „hustota naší sítě lékáren je dostatečná a dokážeme tak garantovat dodržování správné distribuční praxe.“

Nejžádanější kategorií jsou v e-shopu Dr. Max podle J. Navrátila produkty Health & Beauty (necelých 30 % tržeb), následované doplňky stravy (25 %) a kategorií Mother Care (20 %); skokanem roku mezi kategoriemi je sportovní výživa a dieta (2 %). „Jde o jiné podíly, než které zaznamenáváme v tradičních lékárnách – například přípravky pro péči o pleť se na e-shopu prodávají desetkrát úspěšněji než v kamenných pobočkách sítě“, doplňuje J. Navrátil. Poukazuje i na další skutečnost: Přestože počet klientů e-shopu roste, zájem o tradiční lékárny nikterak neklesl. Je zřejmé, že tento typ expedice přitahuje zcela novou klientelu.  Průměrný věk návštěvníka e-shopu Dr. Max je 29 let, v drtivé převaze se jedná o ženy.

„Neustále zkracujeme dobu cesty objednávky ke klientovi, nový systém umožňuje už dnes ve vybraných pobočkách – pokud jde o zakázky, které si chce klient vyzvednout v lékárně -  tuto dobu zkrátit na hodiny či desítky minut“, říká J. Navrátil, „většina objednávek se expeduje obvykle do druhého dne. Permanentně zlepšujeme internetové prostředí e-shopu, aby bylo maximálně intuitivní.“

Pozn.:V průběhu roku ČLH nezveřejňuje absolutní výši obratu jak za celou síť, tak za e-shop. Nezveřejňuje ani výhledy. Tato čísla budou veřejná počátkem příštího roku v rámci prezentace hospodářských výsledků.